Інвестиційна привабливість індустрії відеоігор: GSC Game World та Максим Кріппа
15.11.2023
Ім'я Максима Кріппи не є широко відомим, але в бізнес-колах його знають як інвестора, що спеціалізується на роботі з активами в галузі кіберспорту та комп'ютерних ігор. Останні кілька років інвестор здійснив низку важливих кроків, зокрема став власником компанії GSC Game World. Ці дії змушують звернути увагу на індустрію відеоігор та спробувати зрозуміти мотивацію вчинків досвідченого інвестора Максима Кріппи.
Контекст
Компанія GSC Game World, безсумнівно, є легендою українського та світового ринку. Левову частку всесвітньої популярності принесла компанії продукція, назва якої відома навіть тим, у кого з ігор тільки тетріс на телефоні. Йдеться про S.T.A.L.K.E.R.
І дійсно, GSC Game World свого часу потрапила прямо в серце шанувальників шутерів від першої особи. Події гри розгортаються в Чорнобильській зоні, яка відтворена з неймовірною точністю, що значно додає плюси в плані сприйняття. Тут і контекст, і реалізація задумки грають на користь розробникам. Але перша гра серії - S.T.A.L.K.E.R.: Тінь Чорнобиля вийшла вже у досить далекому 2007 році. А третє доповнення - S.T.A.L.K.E.R.: Поклик Прип'яті порадувало фанатів у 2009-му.
У 2010 році з'явилося повідомлення про те, що компанія взялася за створення продовження S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. На цьому етапі і за продуктом, і за таймінгом все було гладко. Якби Максим Кріппа вирішив інвестувати в GSC Game World у той час, питань би не виникло. Але на той момент ресурси інвестора не дозволяли зробити крок у напрямку GSC Game World.
Сама ж компанія, як виявилося, великими ресурсами теж не володіла. Інформація про фінансові труднощі почала з'являтися не лише в бізнес-спільноті, а й у пресі. У підсумку другого S.T.A.L.K.E.R. фанати чекають вже 14 років.
У 2020 році Максим Кріппа зробив першу інвестицію в GSC Game World. Тоді великого шуму навколо новини не було, та й самої новини як такої теж. Великі професійні інвестори не люблять публічності та зайвих розмов навколо своїх дій. Але у 2023 році щось подібне до резонансу все ж таки виникло, бо з'явилася новина про те, що Максим Кріппа став бенефіціарним власником компанії GSC Game World. І тут багато хто поставив питання: а що це було? Інвестора охопив порив врятувати легенду українського ринку розробки відеоігор чи він побачив перспективу там, де інші пройшли повз?
Альтруїзм?
Можливо, певні патріотичні мотиви у Максима Кріппи і були. Як варіант, він може бути затятим фанатом S.T.A.L.K.E.R. і просто втомився чекати на реліз продовження. Але це, зрозуміло, гумор, хоч і не без частки правди. Річ у тому, що інвестори мають бути певною мірою фанатами продукту, в який інвестують. Це виникає автоматично, адже для успішної роботи на ринку його треба вивчити та стати професіоналом, здатним відрізнити якісний вартісний продукт від одноденки.
Щодо патріотизму та бажання інвестувати в український продукт можна зробити лише непрямі висновки. Сам Максим Кріппа не поспішає роздавати коментарі щодо кожної своєї дії. Але за певними його кроками можна зробити висновок, що любов і віра в майбутнє своєї країни є. Інакше як пояснити наявність у його портфелі дуже різних, але переважно українських активів?
Однак, коли йдеться про великих інвесторів, безглуздо розглядати їхні дії через призму почуттів та емоцій. А ось на цифри та прогнози поглянути дуже важливо.
Розрахунок?
Дослідники та експерти кажуть про те, що цього року дохідність світового ринку комп'ютерних ігор досягне позначки в 282 мільярди доларів США. Вже досить значна цифра, але далі – більше. Темпи зростання ринку на найближчі три роки прогнозуються на рівні 8,76%, таким чином уже до 2027 року ємність ринку становитиме 363 мільярди доларів США. Кількість користувачів на ринку у 2027 році очікується на рівні 1,472 мільярда осіб.Цифри з такою кількістю нулів – ось хороший привід для інвестування. І тут є тверді підстави вважати, що Максим Кріппа вирішив взяти участь у гонитві і за дохідністю, і за користувацькою лояльністю.
Компанія GSC Game World, з історією успіху першого S.T.A.L.K.E.R. за плечима, виглядає гідним активом, який за правильних і своєчасних інвестицій може показати гарний результат. Що ж до позиції бенефіціарного власника Максима Кріппи, то тут, можливо, мотивацією стала функція менеджменту.
Невдачі, а кажучи прямо – провали GSC Game World дуже багато в чому були пов'язані з неправильним управлінням. Ознаками якого і стали зриви дедлайнів, втрата команди, проблеми з юридичними питаннями і, зрештою – з грошима. Можливо, Максим Кріппа дійшов висновку, що перспективний актив, якби він не був повністю у його руках, просто розтратить залишки потенціалу і виявиться нездатним включитися в гонитву за частку світового ринку.
Конкуренція на світовому ринку відеоігор досить висока. Серед країн-лідерів Японія, Китай, Індія. Що не кажи, а в тій же Японії проблем з управлінням у компаній не виникає. Тому підтвердженням є велика кількість дійсно висококласних і сучасних управлінських систем та підходів, які були розроблені та випробувані в Японії. У світлі цих аргументів для інвестора, який працює з компанією GSC Game World, важливо усунути фактор ризику у вигляді провалів у менеджменті.